Je možné žít ve světě LR Health & Beauty bez Aleše Buksy?
Tento článek ocení především starší LR partneři, kteří se ke značce LR Health & Beauty dostali již před mnoha lety. Troufám si říct, že to bylo pro ně skvělé a výhodné, protože roky byli inspirování a doslova vedeni „za ručičku“, takže ten, kdo striktně dodržoval zásady a pravidla, zpravidla uspěl.
Na samotný úvod článku je však také nutno říct, že pan Ing. Aleš Buksa, zakladatel české pobočky LR Health & Beauty, stále žije, těší se dobrému zdraví a stále aktivně vyhledává nové podnikatelské příležitosti. A to je mu už přes 70 let! Aleš Buksa je miliardář, podnikatel, mecenáš, sponzor atd. V roce 2014 jsem měl příležitost setkat se s ním u něj doma na party, o rok pozděj jsem ho viděl naposledy přednášet na semináři v Brně. Někdy v tom čase prodal svůj podíl na značce LR v ČR a pak se na čas ztratil z dohledu. Mnozí LR manažeři si kladli otázku, co teď s námi bude? Co bude dál? Co bude po Buksovi? Bude ještě nějaké LR podnikání, kdo nás povede? Aleš Buksa udělal pro LR partnery nejen v ČR obří kus práce, to je bez diskuze. Patří mu obrovské poděkování a úcta v tomto ohledu.
Je to takový paradox! Pan Buksa byl a stále je velmi úspěšný podnikatel, stejně jako značka LR. Jenže do roku 2014, tedy než jsem se seznámil s mou manželkou, která žije „LR život“ aktivně mnoho let, jsem ani o jednom nevěděl, nikdy neslyšel, nic nečetl. Až ona mi převyprávěla barvitě celou jeho životní story! Tzn. ani z internetu, ani z printu, ani z TV, rádia… prostě nikde jinde jsem o spojení Buksa / LR neslyšel. A přitom trochu ano! V roce 2013 jsem s mou firmou Firestarter s.r.o. pořádal benefiční akci Rachna Kachna 2013, kde se mimo jiné dražil dres Karla Rachůnka. Ano, na něm bylo zelené logo LR!, na to mě upozornila až má žena…
Důvody ke vzniku tohoto článku popíšu takto, na jedné straně je zde potřeba hlubokého uvědomění pro LR partnery, že teď je skutečně všechno jinak v jejich podnikání. Co bylo za vedení Aleše Buksy zakázáno, nepodporováno, je dnes povoleno, vítáno a nutností. Především tedy forma komunikace v online světě, ale nejen to. Dalším důvodem je obecná informace pro všechny, kteří si potřebují oživit, nebo osvojit historické souvislosti značka / firma / osobnost, to se vždycky hodí. Jako poslední bod, bod nejdůležitější, je edukace tématu, které budeme na tomto webu často rozebírat – osobnostní marketing.
Kudy tudy do Bavorova?
Tuto otázku si možná položilo i několik „pouhých“ LR partnerů, kteří se nevěnovali v MLM podnikání, ale bezmezně milovali produkty. I oni totiž pochopili jeho sílu osobnosti, jeho vliv na celý chod LR, i jeho osobitý způsob vystupování. Slyšeli totiž o něm neustále nějaké řeci, takže i když jej nikdy neviděli, byl pro ně a značku LR tak nějak „všudypřítomný“.
Nějaký čas uplynul od tohoto osamostatnění firmy a značky, a je tedy prostor nejenom rekapitulovat, ale především uvědomit si, že v MLM podnikání jste podnikateli VY. Vy jste těmi, kteří skutečně mají možnost cokoliv změnit, vydělat peníze, prodělat peníze. Značka, firma, produkt – to vše je nadmíru důležité, to je základ, ale dokud něčím nepohnete v soukolí vy sami, nestane se ani nic na druhé straně u klienta, či obchodního partnera. Pochopte, že není možné stále se odkazovat na minulost! Je třeba aktivně hledat nové cesty, budovat nové vztahy, a pokud nejste sami dost vnitřně silní, pak hledat nového leadera.
Odpověď, kterou vám dám za sebe je ano, jednoznačně ano. Život bez pana Buksy v LR je možný již po vlastní ose. Není možné pouze sentimentálně vzpomínat se slovy „Tak přesně tak to říkal, že to máme udělat.“ apod. Dnes je nutné přehodnotit vše, co vás v MLM obklopuje, sledovat vše, co vás obklopuje ve vašem osobním životě. Mít přehled jak se chovají lidé online, což je odrazem jejich reálných životů. Prostě jde to. Důkazem je tento web Helou!, tento článek a tisíce prodaných litrů kvalitní Aloe Vera každý měsíc, stejně jako mraky dalších produktů z německého koncernu LR Health & Beauty. Je to nutné, není to otázka „co by kdyby“. Necítíme se svázání starými paradigmaty, vytváříme si vlastní vize a prostor k podnikání. Téma mého dnešního zamyšlení je vliv osobnosti zakladatele na chod celé značky.
Víte, sám jsem byl v pozici tváře různých značek, firem, takže vím, o čem zde píšu. Měl jsem nabídky na různé formy spolupráce, které jsem jak využíval, tak i odmítal, kde mé jméno, hlas, tvář, měli za úkol něco propagovat. Prodat. Můžu vám po čase říct, že každý, kdo na sebe vezme dobrovolně takový náklad, může hodně ztratit. Právě jak se říká „to dobré jméno“, pozici na trhu, oblibu u fanoušků apod. Na druhou stranu, pokud jsou věci správně nastaveny marketingem, produkt je kvalitní, má boží edukaci a dokonalé vedení…
Včera není dnes. Změnilo se jenom všechno.
V jedné kampani měl Apple podobný slogan – změnilo se jenom všehno. Geniální. Nejdříve si uvědomíme spojitosti, které dříve platily a dnes už ne zcela platí, ale v lidech se tyto souvislosti velmi dobře drží. A to je důkaz, jak důležitý je osobnostní marketing! Tedy zajísté znáte: Apple – Steve Jobs, Microsoft – Bill Gates, Kabát – Pepa Vojtek, LR Česká Republika – Aleš Buksa, Beatles – John Lennon, Facebook – Mark Zuckerberg, Baťa – Tomáš Baťa… a tak se dá pokračovat do zblbnutí. Jenže, co platilo včera, nemusí platit dnes!
U velkých značek, píšu značek ne firem, to je rozdíl!, platí, že se vždy vyprofiluje buď jejich zakladatel, nebo někdo jednoduše aktivní a oblíbený, kdo značku reprezentuje pro média a uživatele. Dnes je trend využívat pro takové aktivity tzv. Youtubery, což je zlo, a kdo s tímto začne, zadělává si na velký problém. Takže zpět k profesionální sféře, proč to dnes neplatí. Značky můžou být na trhu stovky let i pouze deset let, a přesto si dokáží vybudovat kult leadera, kult osobnosti, tvář značky – osobnostní marketing.
Něco takového stále v duších, například mě a komunity kolem značky Apple, stále přetrvává – Steve Jobs. Ačkoliv je mnoho let po smrti, je pro nás stále ztělesněním značky Apple, firmy Apple a Apple produktů. Je to dobře nebo není? Vždyť dnes jeho místo nahradil ředitel Tim Cook, takže jaképak copak, to je realita. Jenže charisma Tima a Steva a jejich reálný dopad na značku Apple je asi tak stejný, jako když si půjdete na benzínku koupit Aloe Vera drink S Aloe Vera šťávy A NEBO!!! si koupíte Aloe Vera gel Z ALOE VERA, kde je tohoto produktu třeba 98%. Ano, nedá se to srovnat, není to to samé, ale pro neznalého člověka se jedná stále o Aloe Vera. Tak teď už si rozumíme.
Značky bez tváře? Ano je to možné, ale není to sexy
Existuje spousta společností, které si musí své tváře kupovat za drahé peníze, protože nemají uvnitř přirozeného vůdce. Znáte jména Lee Byung-chul nebo Lee Kun-Hee? A znáte Samsung? Znáte, tak tihle pánové jsou Samsung. Eeee? Ano, prostě z hlediska běžného uživatele je to s prominutím nudná společnost. Nulový osobnostní marketing a přítom tato firma předstihla už i o mnoho známější společnost Sony. Prostě tohle není sexy. Když se řekne Google… takový gigant, celosvětový informační obr – a znáte snad nějaké tváře, jména, funkce z této firmy?
Nebo taková Nokia! V devadesátých letech to byl absolutní kult a prodejní hit zároveň. Nokia byla leader na trhu s mobily – i když nikdo neznal jména, tváře. Nokia byla prostě produkt, který se zjednodušeně „prodával sám“. Jenže… Stačilo pár špatných produktů, které těžce zaostávaly za trhem našlapaných iPhonů, pár špatných finančních rozhodnutí a celá firma zkrachovala. Její šéf Stephen Elop, dostal tzv. zlatý padák“, v přepočtu přes 664 milionů korun. Co je podstatné, ukázala se po letech síla značky Nokia, a i když už za zanedbatelnou cenu, ale přesto značku Nokia koupila společnost Microsoft za 177 miliard korun. Takže mrtvola vyhrabána, oživena, napumpována Dolary a hybaj vydělávat. Mimochodem – letos v březnu 2017 se stal takový malý zázrak. Hodnota společnosti Nokia začala výrazně stoupat a může za to staronový model 3310. Zatímco na konci ledna 2017 se jedna akcie firmy prodávala za cenu 4,1 euro, v březnu cena dosahovala více než 5 euro, a odborníci z finančního trhu radí – nakupujte!
Ale pokračujme klidně dál, třeba jen u nás v ČR – ETA. Tato firma, značka a produkty, byly doslova v každé kuchyni. To je sen každého výrobce! Neřešme prosím teď kvalitu za socialismu, zda byla lepší, horší, než dnes. Nebo dokonce… před dobou komunistickou! Ano, ETA je na trhu již od 3. září 1943, kdy ji založil podnikatel Jan Prošvic. Elektrotechnickou akciovou společnost ESA. Položil tím základy výroby elektrických spotřebičů pro domácnost v Hlinsku a začal vyrábět elektrické žehličky. Následně se společnost znárodnila, přejmenovala, tvořila různé portfolio produktů. Ale co je podstatné – ve válečném období to pan Prošvic prošvihl, tam každý „byl rád, že je rád“. Prostě jeho jméno a tvář už nikdy nezažije dostatečnou rehabilitaci, a ETA bude navždy pouze v rovine „spotřebiče“.
Oproti tomu Tomáš a Jan Antonín Baťa! Rodina, která si na značce nesmírně zakládala. Stejně jako na jmenu Baťa, na produktech, na reklamě – a ano, i na tom, aby jejich tváře a jména osobně byly pojem. To se stalo jak za jejich života, tak tento kult pokračuje a bude dále pokračovat i po jejich smrti. Pochopili – zvítězili.
Dejte Leninovi konečně klid
Tak bych uzavřel dnešní čtení. I v Rusku se vedou horlivé debaty, co s mrtvolou nabalzamovaného Lenina. Takový to byl symbol! Jedni ho chtějí pořád vystavovat „jako by byl živý“, druhý tábor z mého pohledu správně říká – už mu dejte klid a důstojně ho pohřběte. Prostě co bylo bylo. Přestaňte znova oživovat mrtvoly, soustřeďte se na tady a teď. Klidně sentiméntálně zavzpomínejte jako já na Steva Jobsa, na kluky Baťovi, ale nesnažte se vnutit ostatním názor, že „oni by to tak udělali / neudělali“. Doba se mění, oni by také zajisté měnili názory, hodoty, postoje.
Sami vidíte, jaký problém nastává v okamžiku, kdy máte zažité produkty, značku, komunikaci, souvislosti a najednou příjdete právě o takovou tvář značky. Stále buďte ve střehu. Hledejte nové talenty, nové nástupce vás samotných. Edukujte, delegujte. Pro gigantické značky je ztráta leadera značky pohromou a může být i likvidační. Velké štěstí v MLM společnosti je pak skutečnost, kterou si nikdo z vás dlouho neuvědomoval. Pokud jste šli nabídnout a prodat zubní pastu, nejspíš jste nevyprávěli u kávy story, že si s ní čistí zuby i Aleš Buksa. Prostě jste řekli její výhody, hovořili o kvalitě, o uceleném konceptu produktů z Aloe Via v koupelně klienta. Tzn. vy jste byli v ten okamžik tváří značky!!! VY!!! A jste tak dodnes, jen si to málokdo uvědomuje. Jsem rád, že jsem ve vás mohl podpořit tuto myšlenku. Značka LR Health & Beauty je ve vašich rukou, naložte s ní, proto prosím dobře.
Fotka pochází ze serveru Golf.cz a jejím autorem je Antonín Krčmář.
DOPORUČENÉ STRÁNKY:
www.kopcilovi.cz
www.petrkopcil.cz
www.firestarter.cz