Potkat, poznat, pochopit. Změnit své návyky, připravit vše online a pak teprve oslovit. A už se vám bouří ego! Že vy se nebudete měnit kvůli nějaké mladé káči! A co má jako ten holomek za sebou proti vám?! No dobře, teď k věci.
Úvod do teorie
Svět se v mnoha ohledech radikálně proměnil. Zejména svou rychlostí, kterou starší ročníky považují za destruktivní, nepochopitelnou a neakceptovatelnou. Všeho je nějak víc a moc. Jen uvažujme v rovině produktů: Rtěnka model A, výrobce 1, cena X, kvalita 5. Rtěnka model A, výrobce 2, cena XY, kvalita 3. Rtěnka model B, výrobce 3, cena XYZ, kvalita 8. A teď tu máme řetězce obchodů A, B, C, které nabízí všechny tyto výrobce i modely.
Kdo se v tom má vyznat? Kde nakupovat a proč právě tam? Jaká cena je ještě v pořádku, tzn. má zboží v požadované kvalitě také akceptovatelnou hodnotu? Hodnota a cena jsou totiž dvě rozdílné věci. Ale tím to nekončí. Pak tu máme ještě certifikáty kvality, všemožné záruky, ekologická zpracování, fair trade obchodování a pozor, dnes velmi již velmi zásadní faktor – firemní hodnoty.
Tím se však nemyslí pouze hodnoty, zda je nějaké složky v produktu o procento více nebo méně proti srovnávanému produktu. A není řeč ani o líbezných řečičkách pupkatých managerů, kteří se snaží naoko vypadat dobře pro média. Právě a nejvíce se toto projevuje a bude projevovat u generace lidí narozených v letech 1980 až 2000, tzv. mileniálů. U těch totiž nerozhoduje pouze cena nebo reklamní masáž. Na co skočí dnes senior z nedostatku informací nebo jeho vlastním zažitým stereotypům, na to dobře informovaný mladý člověk se stále se utvářejícím hodnotovým systém ne.
Generace Y
Mladí lidé – narozdíl od svých rodičů a prarodičů – nesledují televizi, neposlouchají rádio, nečtou klasické noviny. A pokud ano, pak v minimálním čase a nejčastěji tzv. on demand, tedy na vyžádání. Jednoduše nesedí s programem v ruce a nečekají “až tam něco bude”, ale pořad si pustí z archivu v okamžik kdy oni chtějí, kde chtějí a mají požadavek kdykoliv jej vypnout. Při tomto navíc používají tzv. Crossmediální chování. To znamená, že mají na stole minimálně ještě jedno komunikační zařízení, jako je laptop, smartphone nebo tablet. Informace okamžitě hodnotí a sdílí dále do světa. Pro tyto lidi je rozhodující rychlost informací, nedlouhá délka informací, která vede často až ke zkratkám, ale rozhodně vyžadují kvalitu v podání.
Mnoho výzkumů a studií ukazuje, že tito lidé vyznávají ještě více přidanou hodnotu. Značku. Chování této značky a firmy vůči přírodě, ekologii, atd. Je to velmi důležitá skupina lidí, která bude brzy nastupovat dráhu rodičů, budou se rozhodovat, kde bydlet, co jíst, čím se vonět, jaké používat krémy, zubní pasty, atd. Můžete tyto lidi zatím ignorovat, můžete se jim smát, že nemají proti vám dost zkušeností nebo že jsou přímo naivní. Ale to byl každý mladý člověk, dokud nedostal do ruky dost informací, šanci, příležitost. Tato generace žije online, drtivá většina z nich používá několik chytrých zařízení denně. Než něco koupí, prověří si vše na internetu v diskuzích, blozích atd. Mobil je pro ně „nejvíc“, tráví s ním většinu času na sociálních sítích.
Pochopte je
Chcete-li pracovat s touto skupinou lidí, zapomeňte na oslňování penězi, auty, kariérou. To už šlo, to zkoušejte na lidi, kteří jsou buď neuzaní, chudí, posedlí penězi nebo 40+. Mladí jsou v tomto případě ochotni vyvinout v rámci pracovní mobility dost energie – dnes pracují v Praze, zítra v Berlíně, za týden v Sydney. Místo luxusního hotelu se ubytují přes Airbnb. Místo nákupu rozsáhlé sbírky CD si zaplatí Apple music nebo Spotify. Zkouší nové věci, technologie jsou pro ně základ, takže pokud příjdete s krásným tištěným katalogem produktů, fajn, ale mějte připravený kompletní online marketing, jinak neuspějete. 3x hurá máme platformu Helou!
Co vás může v byznysu těšit, je letošní výzkum České spořitelny. Na žebříčku hodnot je pro ně nejvýš: zdraví, rodina a zajímavá práce. A toto všechno splňuje a nabízí kdo? Správně!