Chcete kvalitně podnikat? Pak si nikdy neobjednávejte kolu!
Nic proti letnímu osvěžení a rychlým cukrům. Konečně, za své zdraví si můžeme jen my sami, dnes půjde o zcela jiný pohled. Lidé velmi rádi používají zkrácené, a lidově vytvořené názvy pro firmy, značky, produkty. Z historie si připomeneme např. Lux – obecný termín pro vysavač a činnost s ním konaná je přeci luxování, že. Podotýkám, že právě toto se používá nejčastěji v Čechách, kdežto na Moravě se místo luxování jednoduše vysává. Xerox je pak obecný název pro kopírování dokumentů, i když dnes už se toto také nepoužívá. A co taková kola – obecný název tzv. colového nápoje, který obsahuje výtažky z lísktů koky. Pokud se něco takového vžije, je to svým způsobem ocenění dané značky, firmy a produktu na trhu, že svou práci v marketingu provedli více než dobře, protože lidé nakoupili mnoho produktů, mají je rádi, neřknu-li milují je. Ale pozor – má to i jiné temné stránky, které nejsou vidět hned nebo často se až po letech projeví jako tzv. kostlivec ve skříni. Miluji mé syny a často jim říkám zdrobnělinami – Eliášku, Matyášku, manželce říkám miláčku, Markétko, a i sobě, když stojím před zrcadlem, řeknu rošťácky – no ty vole, tobě to dnes sekne! Takže vidíte, nejsem žádný ras. Dokud není řeč o značkách.
Všichni do pozoru a na značky!
Zkuste si představit zcela absurdní situaci, že do restuarace na pracovní oběd příjdou dva ředitelé společností Pepsi Co. a The Coca-Cola Company, tedy výrobci nápojů Pepsi Cola a Coca Cola. Oba si k jídlu obědnají „kolu“ a máme tady problém. Každý myslí tu svou „colu“, jenže ve společnosti je od roku 1892 zaužívaný název „kola“ pro Coca Colu. A teď si představte ještě více absurdní situaci, že by v té restauraci měli k prodeji (což není myslitelné v rámci smluv distributorů), Coca Colu, Pepsi Colu a dále různé napodobeniny tzv. kolových nápojů… Co jim asi přistane na stole? Je snad obsluha jasnovidná a ví, kdo si přišel poklábosit do reštyky? V takové chvíli půjde obsluze pouze o byznys, bude chtít prodat a je jedno co prodá. Nepůjde totiž o to, co je kvalitnější, ale na kterém produktu bude mít větší marži. Zní to logicky, že? Takže přemýšlejte jako podnikatelé, uvádějte správně názvy značky, kterou reprezentujete. Existuje obecný kodex, který se u všech značek drží: jmého značky se neskloňuje, jméno se nepočešťuje a především – jméno se NIKDY nezdrobňuje.
Je to dar od fanoušků nebo znehodnocení značky?
Dám konkrétní příklad. Před mnoha lety jsem působil jako moderátor v rádiu Kiss Publikum, a mé pořady se dále vysílaly na tzv. sesterských stanicích po celé republice – Kiss Morava, Kiss Hády, Kiss Jižní Čechy. Všimli jste si, že specifikem na Moravě je familiérní přivlastňování, zdrobňování. Tzn. zatímco všude jinde neřekli posluchači, rozuměj fanoušci rádia, jinak než tak, jak se stanice jmenovala, Kiss Publikum bylo od jeho vzniku v roce 1999 až do jeho konce 2017, prostě lidově řečeno „kysko“. Nikdy jsem nic takového nenapsal, nevypustil z úst do éteru. Cítil bych se nejen trapně – navíc to ve mně vyvolávalo asociaci čehosi zkyslého, kyselého, hnusného – ale především, jako profesionál jsem věděl, že si nic takového nemůžu dovolit právě vůči ZNAČCE.
Nebo slyšeli jste snad někdy, že na burze „hapalo ojříčko, takže v čenebíčku jsou z toho nervózní“. Ne. Zatímco děti jdou po obědě bucat, vy se na služební cestě, na recepci hotelu chcete ubytovat, a dobře vyspat. Slovník který používáte plně rezenuje s těmi, kteří vám rozumí! Tzn. vyděláte pouze tolik, doslova o kolik si řeknete. Slova mají svůj význam, dáváte jim energii ať už v psané nebo mluvené podobě. Pouze děti ve školce se představují jako Jaruška, Mařenka, Petříček, ale na business schůzce při podání vizitky tam nic takového nemáte. I když některé pracovní maily jako například beruska-r-844@seznam.cz hovoří o opaku.
Kvalita má své pravé jméno
A opět si představte zcela absurdní situaci, že bych se potkal uprostřed naší republiky a ten se mě zeptal, na kterém rádiu vysílám. Já bych mu odpověděl, že na „kysku“ – aha!? Kde že? Kde!!!??? Prostě značky mají svůj název jasně daný a pokud se dostanete do situace, že nedokážete správně reprezentovat tu vaši značku, pak si uvědomte, že nejste čitelní a že vám lidé nebudou rozumět, i když si myslíte že ano. Tedy, pokud prodáváte kvalitní produkty z Aloe Vera – tím myslím, že jste majitel franchisy LR Health & Beauty – a chcete vydělávat peníze – tedy podnikat!, pak už nikdy neřeknete, že „děláte elerko“. Tento patvar vznikl nejspíš někdy hluboce v devadesátých letech minulého století. Vžil se a vpil se tak hluboko, že u lidi, kteří jsou u firmy více jak deset, patnáct let, stále přetrvává. Fialové sako forever.
Prosím uvědomte si, že nepracujete ve výrobě v Ahlenu, takže skutečně „neděláte elerko“, ale podnikáte prodejem produktů. Co je však daleko horší, „elerko“ zcela degraduje třicet let složitě budovanou značku LR Health & Beauty na celém evropském kontinentu. Takže až půjdete příště prezentovat váš obchod a produkty někam do restaurace, určitě si nedávejte kolu a nepředstavujte elerko, protože kvalita má své pravé jméno a pouze slabé značky se musí schovávat za jakési pseudomilé lidové názvy.